Skip to main content

Website: add-coaching.nl
Leestijd: 10 minuten

De grote droom van Margo

Het is een warme zomeravond in 2016 als ik met Margo Matse (yep – dat is mijn moeder) in haar achtertuin zit. Ik ben net terug van mijn jaar reizen door Spanje. We hebben hoop om over bij te praten, ik over mijn reis – mijn moeder over haar werk. Want, vertelt ze als ik vraag hoe het gaat, ze droomt er eigenlijk van het roer om te gooien.

De laatste jaren heeft ze gewerkt in het onderwijs. Alles veranderde toen mijn zusje op twaalfjarige leeftijd werd gediagnostiseerd met ADD. Terwijl mijn moeder zich inlas over ADD, schrok ze en dacht ze: ‘dit heb ik ook!’. Niet voor niets iets ADD voor 70% genetisch bepaald.

Nadat Nienke de juiste diagnose en begeleiding kreeg, besloot mijn moeder met zichzelf aan de slag te gaan. Ze volgde verschillende opleidingen en werd ADD coach. Eén van de eerste in Nederland. Want in 2016 was er vooral begeleiding voor mensen met ADHD, maar niet voor het ‘stillere zusje’ ADD. Tot dan toe had ze hooguit een paar coach-gesprekken per week, naast haar baan op een basisschool.

‘Eigenlijk zou ik wel mijn eigen praktijk willen hebben’, zegt mijn moeder terwijl we buiten zitten.

‘Leuk. Als je hardop mag dromen, hoe ziet dat er dan uit?’, vraag ik.

‘Een stuk of vijf gesprekken per week?’

‘En heb je al een idee hoe je dat wilt gaan doen?’

‘Ik zat te denken om flyers te drukken en die overal in het dorp door de bus te doen’

Ik schiet in de lach en vertel hoeveel ik van haar houd, maar dat ik dit een bijzonder slecht plan vind. Er schiet me een ander idee te binnen.

In de afgelopen zes jaar heb ik misschien wel honderd websites gebouwd, en inmiddels heb ik ook aardig wat kaas gegeten van marketing. Mijn handen jeuken om álle kennis die ik heb vergaard te bundelen en te gebruiken om mijn moeder te helpen.

‘Wat als je mij carte blanche geeft’, antwoord ik haar. ‘Geef me drie maanden, en geef me alle vrijheid. Dan ga ik mijn best doen om jouw praktijk van de grond te krijgen’.

Mijn moeder is enthousiast en stemt in. We sluiten een deal dat ik haar agenda vol probeer te krijgen met coach-afspraken, en dat zij in ruil de meubels voor mijn nieuwe appartementje in Amsterdam betaalt.

Een fel-oranje website

Een paar dagen later verdwijn ik in mijn hoodie achter mijn laptop en zet ik de plaat van mijn favoriete jeugdheld aan. Deze zal, blijkt later, wekenlang op repeat staan tijdens het coderen.

Langzaam begin ik met het uitwerken van een plan. Coaching is iets wat veel mensen spannend vinden. Welke drempels moet je over? Hoeveel mensen weten er überhaupt over ADD?

Ik stippel een customer journey uit, ontwerp illustraties, schakel een tekstschrijver in, laat een korte video van mijn moeder maken en maak de eerste ontwerpen van de website. Aan de hand van storytelling en een laagdrempelige call to action (gratis kennismaking), hoop ik mijn moeder’s agenda vol te krijgen.

Drie maanden later laat ik aan mijn moeder de website zien.

De eerste versie (2017)
Een volledig nieuw ontwerp, gericht op het uitnodigen van bezoekers voor een gratis intake.

‘Mooi oranje’.

Dat haar lievelingskleur werd gebruikt, was de enige vereiste. Ze snapt nog niet helemaal hoe dit haar agenda gaat vullen, maar ik stel haar gerust.

‘Vertrouw me nog heel even’.

De wereld vertellen dat we bestaan

De volgende stap is de marketing. Want je kunt nog zo’n strakke website hebben, zonder bezoekers levert het weinig op. Samen met een online marketingbureau maak ik een plan om traffic te genereren vanuit Google. Want zeg maar eerlijk: wat doe jij als je twijfelt of een bepaalde diagnose bij je past? Precies: je vraag het aan Dokter Google.

We richten daarom onze peilen op organische vindbaarheid, ofwel SEO. Langzaam – maar steady. We werken aan link-building, optimaliseren de content, verwerken zoektermen en checken de techniek.

We zijn als één van de eersten op de markt, en dus ook op Google. Bovendien hebben we een duidelijke doelgroep: ADD bij volwassenen. Dit heeft als voordeel dat we al snel een koppositie krijgen. Het nadeel is dat veel mensen nog niet bekend zijn met ADD, en dus nog niet weten wat ze zoeken. Daarom proberen we ook goed vindbaar te worden op de symptomen als ‘uitstelgedrag’, ’moeite met deadlines’ of ‘dromerigheid’.

En terwijl we hard werken achter de schermen, klimmen we langzaam naar de 50 unieke bezoekers per dag. Én: druppelen de aanmeldingen binnen. Bij elke nieuwe aanmelding verschijnt er een grote glimlach op ons gezicht. ‘Yes!’ 🎉

Goed en slecht nieuws

Als ik een paar maanden later aan mijn moeder vraag hoe het gaat, heeft ze goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat haar agenda vol zit met coach-sessies. Het nadeel is dat haar agenda dus, ja… vol zit. Het typische dilemma van iemand die op uurbasis werkt: op een gegeven moment kun je niet meer verder opschalen, want je uren zijn beperkt.

Ik stel voor om een brainstormsessie te plannen.

Ik merk dat ik het leuk vind om betrokken te zijn, en krijg steeds meer een plek binnen het bedrijf. Ik ontwikkel de website verder door, maar ben ook betrokken bij de koers van het bedrijf.

Mijn moeder doet het ontzettend goed als ondernemer, maar merkt dat haar hart vooral ligt bij het het coachen. En daar waar ik bruis van de ideeën en stippen op de horizon wil zetten, zet mijn moeder het liefst een flip-over neer om mensen met ADD al tekenend uit te leggen hoe ‘de uitstelberg’ werkt. En met succes, want de reviews ↗ liegen er niet om. Ze zal het snel niet toegeven, maar mensen dragen mijn moeder op handen.

Dit zorgt voor een leuke dynamiek: we zijn allebei apetrots op elkaar. Ik op mijn moeder als coach, en mijn moeder op mij als pionierend ondernemer.

[foto trustpilot]

Terug naar de brainstorm. Want wat doe je als je agenda vol zit, maar de aanmeldingen binnen blijven komen?

‘Zou je trainingen durven geven?’

Mijn moeder denkt na. We begrijpen allebei dat het best spannend is om voor een grote groep mensen te staan waar de verwachtingen hooggespannen zijn. Maar ze stemt in. Een paar weken later staat de 2-daagse training ‘Effectief leven met ADD’ in de steigers: we hebben een programma, werkboek en locatie. We zijn inmiddels in 2018, en zijn nog maar een paar maanden bezig.

In de jaren die volgen staat mijn moeder één tot twee keer per maand in een idyllisch oud kerkje voor groepen van 12 personen haar methode uit te leggen. Het is een groot succes en dankzij de stijgende bezoekersaantallen zitten praktisch alle trainingen vol. In 2018 zitten we op zo’n 100 tot 150 unieke bezoekers per dag.

Koudwatervrees

Door de loop van de tijd ontdekken we dat veel mensen vinden het, zoals ik al vanaf het begin had verwacht, best wel spannend om met iemand te praten óf om naar een training te komen. Bovendien zitten sommige mensen nog midden in een zoektocht: heb ik wel ADD?

Daarnaast groeit ADD Coaching, en daarmee ook de onkosten. Vooral de marketing-uitgaven liegen er niet om. SEO vraagt om continue monitoring en optimalisatie.

Tijdens één van onze brainstorm-sessies stel ik voor om een online training te maken. In eerste instantie om mensen in hun zoektocht een laagdrempeligere optie te geven: een korte en toegankelijke training, die je gewoon vanuit huis kunt volgen. In tweede instantie omdat (deels) een passief inkomen rust geeft in het betalen van onze rekeningen. Margo gaat akkoord, we huren apparatuur en gaan een weekend lang filmen op onze trainingslocatie. On the spot schudt mijn moeder drie lessen uit haar mouw, waarin ze de ‘basics’ deelt uit haar 2-daagse training.

Het meeste werk blijkt pas na de opnames te komen: het monteren en het animeren. Want, dachten we, we maken er animaties bij – is leuk! Ik had het nog niet eerder gedaan, en het leek me daarom een mooie uitdaging. Wat bleek? Het was een monsterklus. Met onderstaande animatie was ik gerust een paar uur bezig.

[animatie]

Ik had een scriptie kunnen schrijven in de uren die ik kwijt was aan het illustreren en animeren. Maar, het is uiteindelijk gelukt. Een paar maanden later was de eerste online training Maak kennis met je ADD ↗ geboren. Drie video’s van ongeveer 10 minuten, voor een klein bedrag, gewoon thuis te volgen.

Trailer ‘Maak kennis met je ADD’

De online training werd een daverend succes. Sinds de lancering hebben we er al meer dan 5.000 verkocht.

Van twee naar drie

Rond dezelfde tijd verschijnt Nienke, mijn zusje, in beeld. Ook zij is de opleiding gaan volgen om ADD coach te worden. Langzaam rolt ze in het bedrijf en wordt ze chef Jongerentrainingen. Ik vind het mooi om te zien hoe Nienke zich ontwikkelt. De brainstorm-sessies doen we steeds vaker met z’n drieën in plaats van tweeën. En als het even kan gaan we ergens lekker lunchen onder het mom ‘werkbespreking’.

Samenwerken met twee ADD’ers is allesbehalve saai. De meest lukrake ideeën komen geregeld voorbij. ‘Zullen we t-shirts bedrukken met “You’ve got something to ADD”’, of: ‘wat als we een beddensloop maken met op het kussen: “hier mag je wel dromen”?’.

Maar net zoals we zelf ook proclameren, is ADD een medaille met twee zijden. Aan creativiteit geen gebrek, maar het is soms ook hard werken om de rode draad vast te houden tijdens gesprekken. Meestal komt die rol bij mij te leggen, en voel ik me regelmatig de voorzitter van vergaderingen. ‘Joehoe, aandacht! Even terug naar waren we het over hadden…’.

Soms is leven en samenwerken met 2 ADD’ers (die ook met vlagen de hyperactiviteit hebben) ook wel… intens.

Daarover gesproken: terug naar de rode lijn: Nienke.

Net zoals bij Margo, zijn deelnemers en coachees vol lof over Nienke. Van de zijlijn kijken wij, Margo en ik, zeker aan het begin, soms nog een beetje zenuwachtig toe als Nienke een intake heeft met een 80-jarige, of haar eerste training geeft. Was ze niet nog erg jong? Had ze al genoeg vlieguren gemaakt? Maar haar beginnende enthousiasme werkte aanstekelijk: iedereen wil op vervolgafspraak en zelfs de 80-jarige past alle nieuwe technieken in zijn leven toe, tot groot plezier van zijn vrouw (die hij later zelfs nog mee naar de training neemt).

Bovendien is Nienke ijzersterk in fotografie en de socials, daarmee tilt ze onze website en content naar een nog hoger niveau.

Maar Nienke is ook eerlijk: haar hart ligt eigenlijk nóg meer bij mensen met ADHD. Zelf is Nienke het gecombineerde type, wat inhoudt dat ze zowel trekken heeft van ADD als ADHD. Hoewel ze nog steeds actief is binnen het bedrijf, help ik Nienke om een ‘spin-off’ op te zetten in de vorm van haar eigen bedrijf: De Stuiterballen. Hierover lees je hier meer ↗.

Margo wordt ziek

Het is 2021 als ik een telefoontje ontvang van mijn moeder. Ze zit samen met mijn vader in de auto, en haar stem trilt. Ik schrik, want ik wist dat ze vandaag de uitslag zou krijgen van een regulier onderzoek. Het is foute boel. Ze hebben borstkanker ontdekt. Ik schrik me wezenloos. Ze zeggen wel eens dat er een punt ontstaat waarop je beseft dat je ouders niet meer onaantastbaar zijn. Dat was op die dag.

Een hele spannende tijd volgt. Onderzoeken moeten uitwijzen wat de ernst van de kanker is. Onze wereld staat even op pauze, terwijl wij aftellen van de ene uitslag naar de andere. Er komt, temidden van al haar kwetsbaarheid, een bewonderenswaardige kracht in mijn moeder naar boven. Mijn ouders zitten midden in een verhuizing, en de enige vraag die telt is: kan mijn moeder straks in de tuin gaan genieten van de zon en het voorjaar zien worden?

Ondertussen blijven de aanmeldingen en mails bij ADD Coaching binnen stromen. Gelukkig hebben we eerder een [simple_tooltip content=’Een Virtueel Assistent (VA) is iemand die ondernemers  op afstand (locatie onafhankelijk ondersteunt.’]VA[/simple_tooltip] om de arm genomen: Marijn. Zij helpt ons met alle puntjes op de i. Tijdens deze tijd is zij een rots in de branding. En ook Nienke en ik proberen extra mee te helpen. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Ergens is mijn moeders ziekte een extra motivatie om te vechten voor wat ons lief is: dit bedrijf dat we samen met onze ziel en zaligheid hebben opgebouwd. Anderzijds komt alles op scherp te staan als het er echt toe doet: het zijn de mensen van je houdt die betekenis geven aan het leven. Werk wordt secundair. Al onze doelstellingen, plannen en ambities verdwijnen even als sneeuw voor de zon. Het enige wat ik wil was dat mijn moeder zo snel mogelijk weer beter wordt.

Het verhaal eindigt gelukkig positief. De kanker lijkt gelukkig niet te zijn uitgezaaid, en mijn moeder krijgt een goede behandeling. Het blijft altijd een beetje spannend, nadat iemand kanker heeft gehad, maar ik hoop tot aan de dag van vandaag dat ze in goede gezondheid minimaal 99 wordt.

Coach-netwerk

De periode van ziek-zijn heeft bij mijn moeder ook gezorgd voor retrospectie. Het bedrijf leunt tot op heden nog erg op mijn moeder. Ze verlangt er naar om een stapje terug te kunnen doen, en meer samen te werken met anderen. Bovendien krijgen we ook geregeld aanvragen vanuit België. Met z’n drieën bespreken we aan de keukentafel (in het nieuwe huis) de mogelijkheden.

We besluiten een platform te bouwen: ‘Zoek een coach’. Een soort booking.com, maar dan voor ADD coaches in plaats van accomodaties. Zo hebben we genoeg aanbod voor alle aanvragen, ligt er minder druk op Margo en zijn we niet alleen meer vindbaar in omgeving Utrecht, maar in heel Nederland en België.

Ik kruip weer achter mijn laptop, zet Spotify aan, en begin met coderen. Ik begin met de front-end: hoe bouw je een intuïtieve pagina, waarop je super-eenvoudig een coach bij jou in de buurt vindt? Maar ook: hoe houd je het overzichtelijk? Ik begin te designen, en maak een aantal ontwerpen.

De uitdaging zit ‘m in de back-end: je wil eenvoudig een nieuwe coach kunnen toevoegen in een complex systeem. Aan elke coach zit namelijk een locatie (die weer weergegeven wordt op een kaartje), een wachttijd (waarop mensen kunnen filteren), de optie of ze wel of niet online coachen, aanvragen die bij de coach zelf moeten belanden. Ik heb nog nooit eerder zo’n geavanceerd platform gebouwd, maar als ik twee maanden later onder mijn steen vandaan kom, is het gelukt!

We draaien een pilot, en we krijgen positieve feedback. In de loop van de maanden breiden we langzaam ons platform uit. Op dit moment hebben we zo’n 20 coaches in Nederland en België.

Wat we nog niet wisten, was dat het ook onwijs leuk is om met een (groter) team samen te werken! We organiseren geregeld intervisies, of gaan naar evenementen. Niet alleen kunnen coaches elkaar helpen, ook is er veel ruimte voor borrels en gezelligheid.

‘Ik ruim altijd de vaatwasser leeg!’

Door de jaren heen hoort mijn moeder in de coach-ruimte geregeld de vraag: ‘kan ik mijn partner ook meenemen?’, of: ‘kun je mijn partner uitleggen wat er in mijn hoofd gebeurd?’. ADD zorgt geregeld voor de nodige struggles in relaties. Want wat doe je als afspraken in de soep lopen, je partner constant in een bubbel zit en jij altijd de vaatwasser leegruimt? Vaak, ontdekt mijn moeder, groeit de relatie scheef als de gelijkwaardigheid verdwijnt. Er is een grote vraag naar hulp.

Het wordt tijd voor een nieuwe videotraining: ADD in je relatie. Dit keer kopen we zelf maar een camera-set, want het huren wordt wel erg duur. We schrijven een script voor acht lessen, regelen een Airbnb voor een weekend in de buurt van Alkmaar, en gaan aan de slag.

Alhoewel we dit keer geen animaties maken (been there, done that), blijkt het toch weer een hoop werk te zijn. Misschien omdat ik de lat hoog leg. Want als we het doen, dan doen we het goed. Strakke intro, goed script, vloeiende takes, interactieve werkvormen. Het wordt een uitgebreide training. Vooral de montage blijkt weer een hoop werk te zijn. Ze zeggen niet voor niets dat monteren al snel vier keer zoveel werk is als filmen.

Fun fact: één van de lessen zijn de rollen omgedraaid: dit keer sta ik voor de camera, in plaats van achter. Ik mag het een en ander vertellen over een grote passie: geweldloze communicatie [wat is dat?].

Eind 2022 is het zover: we gaan live met de training ADD in je relatie ↗. In de eerste dagen worden er al 100 van verkocht en we ontvangen mooie reacties.

[fragment dat ik zelf vertel over GC]

What a ride it has been

Ik merk dat ik kan blijven schrijven. Wat hebben we veel meegemaakt in de laatste zeven jaar. Margo en ik hebben beiden enorm veel geleerd. Inhoudelijk, maar ook over het runnen van een bedrijf. Daar waar we begonnen met 50 unieke bezoekers per dag, zijn dat er nu 1500. We hebben duizenden mensen geholpen, drie online producten ontwikkeld, twee trainingen en vormen een team van 20 professionals.

Een familiebedrijf runnen is leuk, je ziet elkaar regelmatig, de gun-factor naar elkaar is extra groot en het is mooi om elkaar te zien ontwikkelen. We hebben veel gelachen, maar ook gezwoegd. Het nadeel is dat werk nooit stopt: voor je het weet praat je weer tijdens een verjaardag op zondagmiddag over een advertentiecampagne. Soms wil je gewoon kunnen kletsen als moeder-zoon, over een nieuwe hobby, je mislukte date of zoals we ooit begonnen: over je vakantie.

Had ik het willen missen? Voor geen goud. Ik heb ADD Coaching ervaren als een speeltuin, waar ik al mijn wilde ideeën uit mocht werken, dankzij de (blijvende) carte blanche van mijn moeder. En ondanks dat het soms een wilde rollercoaster was, mogen we het glas heffen op alle behaalde successen. 🥂

Behaalde successen opsommen

CoachingOntwerpen

De Stuiterballen

svenmatsesvenmatsejuli 19, 2024

Leave a Reply